Publikacje pomocne w kontaktach urząd - obywatel
Zapraszamy do lektury rekomendacji dla urzędników: „Rozpatrywanie sygnałów obywatelskich” i „Komunikacja pisemna”, które dostępne są na stronie internetowej www.dsc.kprm.gov.pl/rekomendacje.
Publikacje powstały w ramach rządowego programu "Obywatel", który ma pomóc w prostym i przyjaznym komunikowaniu się urzędów z obywatelami.
Program składa się z trzech części:
1. Portalu informacyjnego www.obywatel.gov.pl, gdzie udostępniono 101 kart opisujących najbardziej popularne usługi publiczne, jakie administracja świadczy dla obywateli. Wśród tychkart znajdują się również karty przybliżające obywatelom funkcjonowanie19 wybranych rządowych portali tematycznych.
2. Infolinii- pod numerem telefonu 222 500 115 pracownicy KPRM informują obywateli otym, gdzie załatwiać sprawy urzędowe. Można tam jednocześnie zgłaszać postulaty, uwagi i opinie, co należy zmienić np. w danej procedurze, by ją uprościć.
3. Publikacji z rekomendacjami dla urzędników:
-
„Komunikacja pisemna” ‒ rekomendacje dotyczące prostego pisania. Pisma z urzędów często są niezrozumiałe dla odbiorców. Publikacja zachęca do pisania możliwie prostym językiem. Znajdują się w niej przykłady "tłumaczeń" z języka urzędowego na język potoczny.
-
„Rozpatrywanie sygnałów obywatelskich” ‒ czyli w jaki sposób urzędy powinny traktować informacje nadsyłane w listach, skargach, petycjach i wnioskach. Chodzi z jednej strony o to, żeby urzędy korzystały z wiedzy o problemach przekazywanej przez obywateli. Z drugiej o to, aby odpowiedzi udzielane przez administrację przede wszystkim pomagały w rozwiązywaniu opisywanych spraw, a ich treść była zrozumiała dla odbiorcy.