Aktualności

Powiat - Uwaga na oszustów. Oni nie planują świątecznej przerwy!

Data publikacji 17.12.2025

Korzyści wynikające z funkcjonowania Internetu są znakiem naszych czasów. Internet niesie ze sobą ogromne i niekwestionowane możliwości, jest też niestety polem do różnego rodzaju oszustw. Wolsztyńscy policjanci przyjęli w ostatnich dniach kilka zgłoszeń dotyczących oszustw. W trzech ostatnich przypadkach dokonano je metodą „na BLKI-a”, a także podczas zakupu naczepy samochodowej i transakcji dotyczącej kryptowalut.

W minionym tygodniu policjanci Wydziału Kryminalnego wolsztyńskiej jednostki przyjęli kilka zawiadomień dotyczących oszustw. Przestępcy wykorzystując możliwości, jakie niesie ze sobą Internet wprowadzili w błąd swoje ofiary powodując wymierne straty finansowe.

Najwyższe z nich, bo przekraczające 137 tysięcy złotych dotyczyły mieszkańca naszego powiatu, który stracił je w wyniku przetransferowania kryptowalut na konto, do którego - jak się później okazało - nie miał dostępu. W tej konkretnej syttuacji zadecydowała manipulacja ze strony przestępcy, który przekonał go, że jego konto jest zagrożone i musi przelać zgromadzoną na nim kryptowalutę na inne konto, do którego w tamtym czasie miał dostęp. Niestety po transakcji bezpowrotnie utracił tą możliwość, tracąc w ten sposób równowartość 137.000 zł.

Kolejny oszukany mężczyzna zaufał kontrahentowi, który na niemieckiej stronie z ogłoszeniami motoryzacyjnymi wystawił na sprzedaż naczepę ciągnika siodłowego. Warunkiem transakcji była wpłata zaliczki w kwocie 10.000 Euro. Po pewnym czasie, kiedy mężczyzna pojechał za granicę, by sfinalizować zakup okazało się, że pod wskazanym adresem funkcjonuje firma, która nie ma nic wspólnego ze sprzedażą naczep.  

Oszukana metodą „na BLIK-a” kobieta straciła niemal 10 tysięcy złotych chcąc … sprzedać lodówkę. Na wystawione przez nią w mediach społecznościowych ogłoszenie odpowiedziała zainteresowana kupnem osoba, która dodatkowo zadeklarowała opłacenie wysyłki. Kontakt odbywał się za pośrednictwem komunikatora internetowego. Instruowana w ten sposób kobieta podała swoje dane personalne i kontaktowe, a następnie weszła na spreparowaną przez przestępców stronę internetową łudząco podobną do strony dużej firmy kurierskiej, gdzie klikając w załączniki miała potwierdzić zamówienie usługi. Dwie następujące po sobie operacje zakończyły się komunikatem wskazującym na błąd. To spowodowało, że z kobietą skontaktowała się telefonicznie przedstawicielka firmy kurierskiej. Podczas rozmowy ustalono, że konieczna jest „autoryzacja” polegająca na przelaniu 4.900 złotych za pośrednictwem kodu BLIK, a następnie ich zwrocie. W konsekwencji kobieta aż dwukrotnie przekazała kody umożliwiające podjęcie łącznie 9.800 złotych, które natychmiast podjęte zostały z bankomatu poza granicami naszego kraju.

Policjanci apelują, by w podobnych sytuacjach zawsze wykazywać się szczególną ostrożnością. W takich przypadkach, nawet, jeśli będzie ona przesadna, może uchronić nas przez staniem się ofiarą przestępcy i poniesieniem, nierzadko wysokich strat finansowych.

Dbając o bezpieczeństwo w tym zakresie, punktem wyjścia bezwzględne powinno być używanie „silnego” hasła do swej poczty elektronicznej i konta w mediach społecznościowych oraz weryfikacja dwuetapowa, by nie dać przestępcom możliwości włamania się na nie.

Złożone z kilku znaków hasło nie stanowi dla przestępców większej bariery, a po przejęciu dostępu do poczty mogą niemal bez przeszkód uzyskiwać dostęp do powiązanych z nią kont.

Wskazówki dotyczące bezpiecznych haseł znajdziesz TUTAJ

Powrót na górę strony